L’associació Pedra Tosca

El grup va néixer quan l’Ajuntament de les Preses va valorar que el Parc de Pedra Tosca podia ser un punt fort del poble i el va voler dinamitzar. Així, va dedicar unes persones per conrear-hi cultius tradicionals, conreus nous com ara plantes aromàtiques i medicinals i conreus experimentals. També amb la voluntat d’organitzar-hi activitats i atreure-hi visitants a través de tallers i cursos de pedra seca, horticultura ecològica, poda i empelts, jornades tècniques, visites guiades, etc.

A principis del 2011 i ja amb la crisi instaurada entre nosaltres, va sorgir la iniciativa per part del personal que hi treballava i d’un grup de persones que arrel dels cursos que s’hi havien realitzat s’implicaren més per donar suport a la feina feta i per donar-hi continuïtat.

Així neix l’Associació Pedra Tosca, amb dos grups de treball:

-Les Àvies Remeieres, que creen un jardí botànic i unes trobades mensuals per tal de fer un recull de coneixements de tota la vida, cultiven algunes plantes aromàtiques i medicinals i realitzen destil·lacions i tallers d’elaboració de productes amb aquestes plantes.
Les Àvies Remeieres han visitat diversos indrets de Catalunya on hi ha interès per les plantes remeieres. També han participat en diverses fires i han editat un calendari en el qual a cada mes hi surt una foto d’una planta remeiera amb una breu explicació dels seus usos. El repte actual es l’edició d’un llibre, distret i amè, on es recullin els coneixements que s’han anat desgranant durant aquests tres anys.
Han participat en l’organització de les activitats paral·leles de la VII Trobada d’Estudi per a la Preservació de la Pedra Seca als Països Catalans celebrada el maig de 2013.

L’altre grup de treball és el format pel Grup de Pedra Seca, l’associació ha organitzat diversos cursos de construcció de parets, barraques, escales…, i activitats paral·leles relacionades amb els ambients de la pedra seca. També ha participat en jornades, fires, visites del territori, congressos en altres indrets del país i de fora i, finalment, va ser la promotora de l’organització, al municipi de les Preses, al Bosc de Tosca, de la VII Trobada d’Estudi per a la Preservació de la Pedra Seca als Països Catalans.

En conjunt, un grup i l’altre estan associats en un mateix paisatge conformat per les plantes i les pedres del Bosc de Tosca.

Pòster de l’Associació